Китайските учени продължават да експериментират с енергия. Този път те създадоха „водна батерия“, която е много по-ефективна от обикновената литиева батерия.
Йод, бром и вода - всичко необходимо за джаджи
Колкото повече джаджи ни заобикалят, толкова повече различни батерии изискват. Китайски учени вече са направили батерия, която работи с калций. И сега те са измислили източник на енергия на водна основа. Той е не само по-ефективен от лития (макар и познат на всички), но и по-безопасен.
Традиционните литиеви батерии съдържат неводен електролит - компонентът, който позволява на батерията да се зарежда и разрежда - и е запалим. Но водната батерия просто не може да се запали. Или дори по-лошо, експлодира.
Енергийната плътност (т.е. количеството енергия, задържано от батерията в сравнение с нейното тегло или обем) в новата батерия е два пъти по-голяма от тази на конвенционалната.
Какво означава? Със същия размер като обикновения литий, той има два пъти по-голям капацитет. Така че такива батерии могат да се използват например в електрически автомобили или електрически скутери. И особено при квадрокоптерите, защото за тях всеки допълнителен грам тегло е критично важен.
Екип от учени от Китайската академия на науките сподели резултатите от своите изследвания в научното списание Nature Energy. В лабораторията те създадоха батерия на базата на вода, йод и бром, казва един от авторите на изследването, Ли Сянфенг, професор в Далианския институт по химическа физика.
Chinese researchers have developed a water-based battery with double the energy density of lithium-ion cells, promising safer and more efficient power for electric vehicles. #China #water #battery #doublenergy pic.twitter.com/6lmctqVrSE
— Startup Pakistan (@PakStartup) May 6, 2024
В днешно време литиевите батерии са златен стандарт: те са в мобилни телефони и настолни часовници, коли и играчки. Но литиево-йонните батерии са изобретени едва през 1991 г. от японската корпорация Sony. Изобретателят Акира Йошино дори получи Нобелова награда. Сега, изглежда, ерата на „японската“ енергия е към своя край и тя се заменя с „китайска“ енергия. Освен това задачата за създаване на нов тип твърда батерия беше поставена на китайски учени от правителството и лично от Си Дзинпин.
Новата батерия е от решаващо значение за развитието на китайската автомобилна индустрия. Днес Китай е най-големият производител на електрически превозни средства. През миналата година в страната са произведени 8,1 млн. броя, от които 2,2 млн. са изнесени.
Китайски учени, производители на батерии и автомобили вече се обединиха като част от правителствен проект за създаване на нова батерия. Той трябва да влезе в производство не по-късно от 2030 г.
Китайците вече са създали прототипи на водни батерии в лабораторията, които работят непрекъснато в продължение на повече от 300 цикъла на зареждане и разреждане. Тяхната енергийна ефективност достига 78 процента.
И това е с кадмиев електрод. Ако електродът е направен от ванадий, животът на батерията може да се увеличи до 1000 цикъла на презареждане.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш